آموزشی

قیمت ورق استیل

ورق استیل یکی از انواع گوناگون ورق‌های فولادی است که به دلیل وجود کروم، نیکل، کربن، مولیبدن و آهن در عنصر اولیه آن، به ورقی ضدزنگ، مقاوم، بادوام و کاربردی تبدیل شده است.

اصلی‌ترین تفاوتی که ورق استیل با سایر ورق‌ها دارد ترکیب آلیاژ آن است که با کم و زیاد شدن درصد این آلیاژها، محصول ویژگی‌های مختلفی پیدا می‌کند که به تبع آنها در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ گفتنی است ورق استیل به‌دلیل خاصیت ضدزنگ بودن آن به استنلس استیل نیز شناخته می‌شود.

ورق استیل با توجه به آلیاژ و عناصر تشکیل‌دهنده آن به دو دسته کلی استیل بگیر و استیل نگیر تقسیم می‌شود که هر کدام از این‌ها دارای زیرمجوعه و سری‌های مختلفی هستند که با مصارف گوناگون تولید و عرضه می‌شود.

ورق استیل نگیر به دلیل نداشتن خواص مغناطیسی آهن‌ربا جذب نمی‌کند اما ورق استیل بگیر برعکس است که این خاصیت به دلیل وجود کروم در مواد اولیه آن ایجاد می‌شود، یعنی هرچقدر میزان کروم بالا باشد ورق نگیر می‌شود؛ ورق استیل بگیر در ساختار خود درصد کمی کروم دارد و ورق استیل نگیر درصد بالایی از این عنصر را دارد.

ورق استیل بگیر و نگیر خود به انواع مختلفی تقسیم شده و در سری‌های متفاوتی تولید می‌شود که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.

قیمت ورق استیل

انواع ورق استیل

ورق استیل سری 200
عنصر تشکیل‌دهنده این سری از ورق استیل نیکل، منگنز و کروم است، این محصول به دو سری 201 و 202 تقسیم می‌شود که تفاوت اصلی آنها در نحوه تولیدشان است.

ورق استیل سری 300
سری 300 ورق استیل متداول‌ترین و کاربردی‌ترین دسته است که خود در چند سری تولید می‌شود و شامل ورق استیل 301، 302، 303، 304، 309، 316، 317 و 321 است.

هر یک از این ورق‌ها به دلیل تنوع و تفاوت در آلیاژها ویژگی‌ها و کارایی مختلفی نسبت به دیگری دارد. به عنوان مثال ورق استیل سری 302 به دلیل کربن بالایی که دارد از مقاومت بالایی برخوردار است یا ورق استنلس استیل سری 316 به دلیل داشتن عنصر مولیبدن مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد که این محصول را برای استفاده در صنایع دریایی، غذایی و دارویی و … مناسب می‌سازد.

از میان این محصولات، ورق استیل سری 304 جزو پرمصرف‌ترین و کاربردی‌ترین ورق‌ها به شمار می‌رود که دارای ویژگی‌های انعطاف‌پذیری بالا، غیرمغناطیسی یا نگیر بودن، قابل جوشکاری بودن، مقاومت بسیار بالا و … است.

ورق استیل سری 400
سری 400 نیز دارای انواع مختلفی است که شامل ورق استنلس استیل 404، 408، 409، 410، 420، 430 و 446 می‌باشد. این نوع ورق‌ها هم بر مبنای عنصر تشکیل‌دهنده ویژگی و کارایی گوناگونی دارند، برای مثال ورق 420 در ساخت قاشق و چنگال به کار برده می‌شود، همچنین ورق 446 به دلیل مقاومت بودن در پروژه‌های با حرارت بالا به کار برده می‌شود.

ورق استیل سری 600
این سری از ورق استیل نیز شامل ورق استنلس استیل از 601 الی 604، 610 الی 613، 614 الی 619، 630 الی 635، 650 الی 653، 660 الی 665 می‌باشد. سری 660 الی 665 به دلیل ضدزنگ بودن و مقاومت بالا در برابر حرارت، در دماهای مختلف سازگار بوده و مقاومت می‌کند.

ورق استیل براق
در مرحله نهایی تولید ورق استیل، سطح آن با سنباده پولیش شده و تمام ناهنجاری‌ها، برآمدگی‌ها و خط و خش آن از بین می‌رود به همین دلیل ورق استیل به شکلی آینه‌ای و براق پیدا می‌کند که اصطلاحا ورق استیل براق نامیده می‎شود که انواع متفاوتی دارد.

ورق استیل براق در معماری داخلی و نمای ساختمان‌ها، ساخت کارد و چنگال، صنعت پتروشیمی و گاز، ساخت یخچال و آسانسور و … استفاده می‌شود.

ورق استیل طرحدار
ورق استیل طرحدار که به ورق تزئینی یا دکوراتیو هم شناخته می‌شود به دلیل تفاوت آلیاژها در عنصر سازنده آن، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که این محصول را برای استفاده در وسایل دکوراتیو، تزئینات داخلی، نمای ساختمان، پاساژها و بانک‌ها، لوازم خانگی و… مناسب می‌کند.

گفتنی است ورق استیل تزئینی در انواع گریدها، طرح‌ها و رنگ‌ها تولید می‌‌شود که شامل ورق تزئینی آینه‌ای طلایی و نقره‌ای، طرح‌دار نقره‌ای و طلایی، ورق رنگی و … است.

ورق استیل نازک
ورق استیل نازک به دلیل کربن کم و نیکل و کروم بالا در عنصر تشکیل‌دهنده آن شکل‌پذیری، انعطاف و مقاومت بالایی دارد و ضخامت آن نیز کمتر از یک میلیمتر است. این نوع ورق در صنایعی مانند خودروسازی و وسایل نقلیه، ساخت شیرآلات، دکوراسیون داخلی و… استفاده می‌شود.

قیمت ورق استیل

ورق استیل یکی از انواع مختلف ورق است که در بازار به ورق استنلس استیل یا فولاد ضدزنگ شناخته می‌شود. این محصول به دو دسته ورق استیل بگیر و استیل نگیر تقسیم می‌شود. ورق استیل به دلیل عناصر تشکیل‌دهنده آن داری خواصی مانند قابلیت بازیافت، ضدزنگ بودن، استحکام بالا است از همین رو در صنایعی مانند ساخت ماشین آلات صنعتی، لوازم خانگی، صنایع غذایی و … کاربرد دارد. قیمت ورق استیل به دلیل اینکه غالبا به صورت وارداتی تأمین می‌شود دچار نوسانات زیادی است. عوامل مختلفی در تغییر قیمت ورق استیل مؤثر است که از جمله آنها می‌توان به قیمت دلار، نرخ جهانی فولاد، میزان عرضه و تقاضا، برند تولیدکننده، نرخ مواد اولیه و … اشاره کرد.

ورق استیل، یکی از محصولات مهم صنایع فلزی است که در خودروسازی، ساختمان‌سازی، صنایع دریایی، انرژی و… استفاده می‌شود. ورق استیل در واقع یک صفحه فلزی سطحی و صاف است که از فولاد با ترکیبات مختلف تولید می‌شود و قیمت ورق استیل به واسطه جنسی که دارد تغییر می‌کند.

ورق استیل از فولاد با ترکیبات مختلف ساخته می‌شود که بر اساس محتوای کربن، به چند نوع تقسیم می‌شود. از جمله ترکیبات معمول در تولید ورق استیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فولاد کربنی: ترکیبی از آهن و کربن است که حداکثر 2.1 درصد کربن دارد و بیشترین میزان استفاده در تولید ورق استیل را دارد.

فولاد آلیاژی: این نوع فولاد با افزودن عناصر آلیاژی مانند نیکل، کروم و مولیبدن به فولاد کربنی، ویژگی‌های خاصی را به ورق استیل می‌بخشد.

فولاد استنلس: این نوع فولاد شامل حداقل 10.5 درصد کروم و حداکثر 1.2 درصد کربن است که ویژگی‌های خاصی از جمله مقاومت به زنگ‌زدگی را به ورق استیل می‌بخشد.

ورق استیل با ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود که معمولاً بر اساس ضخامت آن به دو دسته نازک و ضخیم تقسیم می‌شود.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا